Follies of Dr. Placebo - Teatro di ombre di Kraig Grady

Palazzo Bartolini
(atrio di ingresso della biblioteca civica V. Joppi)
Piazza Guglielmo Marconi, 8
aperto dal lunedì al giovedì
dalle 15 alle 18

Inaugurazione
Venerdì 3 giugno ore 11 – 13

Kraig Grady

Floating Presences Upon Mt. Meru
Installazione sonora a 4 canali

In questa installazione 4 sorgenti sonore poste agli angoli della stanza creano una matrice di accordi in continua evoluzione. Le note di questi accordi sono ricavate dalla figura geometrica conosciuta con il nome di Meru Prastara (Monte Meru).
Questa antica figura indiana, più comunemente nota come triangolo di Tartaglia, affonda le proprie origini nella geometria sacra di 2000 anni fa e in questa installazione ne vengono messe in mostra le qualità musicali.
Più precisamente la serie armonica della scala musicale utilizzata in questa composizione è ricavata da una delle sequenze numeriche ottenute sommando diagonalmente gli elementi del triangolo. Questo approccio è stato usato per la costruzione di numerosi sistemi di accordatura dal teorico e musicologo Erv Wilson.
Le armonie generate si rinforzano a vicenda e creano “nodi” e bordoni di suono all’interno della sala che interagiscono con il movimento dei visitatori. In questo modo gli ospiti di questo spazio entrano a far parte della composizione muovendosi al suo interno.
Ogni 3 minuti una nuova nota prende posto nella composizione per un totale di 64 differenti accordi. La sequenza delle note è stata ordinata secondo un diario di oltre 1400 esagrammi ricavati dai responsi del I Ching, l’antico libro cinese di oracoli, che l’autore interpella quotidianamente dal 1977.

 

Compositore, costruttore ed inventore di strumenti musicali, studioso di accordature universalmente riconosciuto, Kraig Grady è nato e cresciuto artisticamente in California e da alcuni anni vive in Australia. Alla sua attività di compositore e teorico affianca quelle di regista, organizzatore di concerti, marionettista di teatro d’ombre e curatore di programmi radiofonici.
Fin dall’incontro con il teorico Erv Wilson avvenuto nel 1975 Grady ha scritto ed eseguito le sue musiche utilizzando sistemi di accordatura microtonali di cui è diventato uno dei maggiori esperti mondiali. I suoi concerti sono eventi rari dato che per l’esecuzione è necessario trasportare gli strumenti originali, marimbe, metallofoni, salteri a percussione, organi a canne, tutti auto costruiti o modificati per rispondere a particolari esigenze di accordatura.
Dal 1993 il lavoro di Kraig Grady si è identificato con le attività di The North American Embassy of Anaphoria Island, una organizzazione no-profit per il sostegno di una terra a metà tra reale ed immaginario con la missione di raccogliere e difendere le diversità musicali del mondo.
Kraig Grady È stato più volte nominato per il Los Angeles Weekly Music Awards come migliore artista fuori categoria ed è stato scelto dalla rivista Buzz Magazine come una delle “100 coolest people in Los Angeles”.

anaphoria.com
anaphoriasouth.blogspot

Erv Wilon - Mt. Meru 3
Erv Wilson, diagramma di Meru No. 3 – dall’archivio di Kraig Grady

Kraig Grady

Floating Presences Upon Mt. Meru
4-channel sound installation

Palazzo Bartolini
Public Library building
entrance hall
Piazza Guglielmo Marconi, 8
open from monday to thursday 3 – 6pm
Inauguration
Friday, June 3rd at 11-13am

This installation creates an immersive space where the harmonic sonorities derived from the ancient numerical figure known as Meru Prastara provide a unique listening experience.
Upon entering the space, the audience finds themselves in a space already active with the soft sounds coming from any of the four speakers placed around the room.
These harmonies are all derived from the higher harmonics found in one of the many recurrent series realized by adding up the diagonals of Meru Prastara. Commonly known as Pascal’s Triangle, this 2,000 year old Indian figure reflects its origin in sacred geometry that in turn can be realized sonically, especially to interact with a resonance space. These diagonals are the result of the work of musical theorist Erv Wilson.
The acoustical reinforcement found within the harmonies frequently creates standing waves that interact with the movements of the audience. The final experience is thus completed by the listener.
The experience in the space is that the sonorities move around the speakers with changes taking place every 3 minutes, with a maximum of 12 minutes for any speaker to be on or off. While there are 64 harmonies used, these occur in different spacings and in different orders. The order is derived from my personal I Ching diary kept since 1977 to the present, comprising almost 1400 hexagrams.

Kraig Grady is a US-American composer. He has composed and performed with an ensemble of microtonal instruments of his own design and also worked as a shadow puppeteer, tuning theorist, filmmaker, world music radio DJ and concert promoter. His works feature his own ensembles of acoustic instruments. His compositions include accompaniments for silent films and shadow plays. An important influence in the development of Grady’s music was Harry Partch, like Grady, a musician from the Southwest, and a composer of theatrical works in Just Intonation for self-built instruments. Since meeting tuning theorist Erv Wilson in 1975, he has composed and performed in alternative tunings based on Wilson’s theories. In the early 1980s Grady and filmmaker Keith Barefoot created a number of performances combining live music with silent film. In his 1989 opera War and Pieces, he used film to project stage settings as well as illustrate the inner thoughts of the live performers.
Despite the fact that the size of his instruments make touring difficult, his work has been presented at Ballhaus Naunyn Berlin (Germany), the Chateau de la Napoule (France), the Norton Simon Museum of Art, the UCLA Armand Hammer Museum, the Pacific Asia Museum, as well as numerous live performances on radio KPFK, KCRW, and KXLU. His work was also presented as part of the Los Angeles Philharmonic’s American Music Weekend as well as New Music America 1985. He has been nominated four times for the LA Weekly Music Awards best uncategorizable artist and was chosen by Buzz Magazine as one of the “100 coolest people in Los Angeles”.


anaphoria.com
anaphoriasouth.blogspot