DOVE
Dintorni del campanile della chiesa
Santa Maria di Castello
sul colle del castello

QUANDO
Tutti i giorni a mezzogiorno

INAUGURAZIONE
Sabato 1 giugno ore 12


Visualizza mappa ingrandita

ANTONIO DELLA MARINA
Fades per la campana di Santa Maria di Castello

installazione sonora

Un omaggio alla campana della chiesa di Santa Maria di Castello e un’installazione sonora che non si colloca nello spazio ma nel tempo. Per circa 2 minuti ogni giorno, durante la suonata di mezzogiorno. Il primo minuto si sentirà suonare la campana da sola, poi comincerà gradualmente e quasi impercettibilmente una “aggiunta di suoni armonici”.

Della Marina - Zucchi, A Place to Play, live sound installation at Spazioersetti, 2015

Antonio Della Marina è un artista e compositore di musica che da molti anni lavora utilizzando quasi esclusivamente oscillatori sinusoidali, ovvero una forma elementare di suono elettronico generato al computer. Le sue composizioni sono vere e proprie sculture sonore per la cui realizzazione usa astrazioni matematiche e generatori da lui appositamente costruiti.
Influenzato dalle avanguardie minimaliste degli anni 60 e 70 ed in particolare dall’incontro con il padre del minimalismo La Monte Young, concentra la sua ricerca sull’esplorazione delle proprietà fisiche del suono e sui sistemi di accordatura derivati dalle leggi degli armonici naturali.
La sua attività comprende concerti dal vivo, installazioni multimediali e progetti per il web. I suoi lavori sono stati selezionati ed esposti in gallerie d’arte e festival internazionali tra cui la Quadriennale di Praga, Experimental Intermedia a New York, Logos Foundation a Gand, Fundaciò Phonos a Barcellona. In Italia significative le presenze ad angelica festival, Piombino eXperimenta, All Frontiers Musiche d’Arte Contemporanee, Fondazione Cini e la realizzazione del concerto-evento “A Vista!” performance per 2 rimorchiatori, sirene, idranti, parole al vento, voce marina e live electronics avvenuto nel golfo di Trieste nel 2010.
È artista membro di istituzioni volte alla sensibilizzazione per l’ambiente acustico e alla tutela del paesaggio sonoro quali Mela Foundation di New York e KlangLandShaft di Basilea.
Dal 2011, assieme ad Alessandra Zucchi cura Spazioersetti, una galleria/laboratorio d’arte esclusivamente dedicata a suono e architettura. Oltre ad ospitare un programma annuale di esposizioni, conferenze e workshop, Spazioersetti è la sede permanente di una installazione di suono e luce che i due autori aprono al pubblico con cadenza settimanale.

WHERE
Santa Maria di Castello church bell

WHEN
June 1st – 9th
Every day at midday

INAUGURATION
Saturday June 1st at 12am

ANTONIO DELLA MARINA
Fades per la campana di Santa Maria di Castello

Sound installation for a town church bell

Sound installation for a town church bell. For about 2 minutes each day, during the midday play, the first minute you will hear the bell ringing on its own, then gradually, almost imperceptibly, an “addition of harmonic sounds” will begin.

Della Marina’s music puts sound in pole position, even going as far as to claim that it is more important than the artist himself. With an extremely reduced set of initial parameters, he realizes intense sets, quietly spectacular landscapes of sweet hummings, changing in frequency, sequence, pitch and colour, forming little melodies as well as emotive harmonic clusters. (Tobias Fischer – Tokafi Magazine)

Antonio Della Marina is an Italian electronic composer and musician who’s been focusing on working with sinusoids for more than a decade. Clearly influenced by the minimalist avant-garde of the American east coast in the sixties and seventies his work exploits the physical properties of sound, its relationship with human perception and the use of microtonal tuning systems derived from natural harmonic series. He uses mathematical abstractions and custom built generators to shape his compositions which are offered in the form of sonorous sound sculptures.

Graduated from Musical and Performing Arts (DAMS) Università degli Studi di Bologna he studied piano and composition with Andreina Costantini, saxophone with Antonio Marangolo, and attended diverse seminars on acoustic and electronic music under the guidance of important figures of the contemporary art world (Studio Agon, Carsten Nicolai, Jeremy Bernstein, Michele Tadini, Thierry Coduys, Charles Curtis, Hubert Westkemper among others). Significant influence on his work was to meet La Monte Young and Marian Zazeela.

Since 1998 he’s been active through concerts and sound installations.

His works has been selected and exhibited in international music festivals and locations including the angelica Festival in Bologna, Fondazione Giorgio Cini in Venice, Electro Media Works in Athens, the Prague Quadriennal and Skolska28 in Czech Republic, Experimental Intermedia, Issue Project Room and Kentler Gallery in New York, the Logos Foundation in Gent, Fundaciò Phonos in Barcelona, Saadamateater in Tartu, Eastland. 

He was commissioned to compose musical works for Università degli Studi di Bologna, Università Federico II di Napoli, Triennale di Milano, Futurshow, Biennale di Architettura di Venezia.

In 2010 he composed and performed in collaboration with Marco Maria Tosolini A VISTA!, Performance of futuristic marine sounds for tug foghorns, words lost in the wind and live electronics that took place in the Trieste gulf in front of the Harbour Master’s headquarters.

Since 2010 he is the project coordinator of ToBeContined, worldwide 24 hour music marathon organized by Stazione di Topolò / Postaja Topolove, happening every march 24th, gathering artists like Phill Niblock, Rhys Chatham, Pauline Oliveros, Eyvind Kang, Alvin Curran and many others from all the 5 continents to support the fight against tuberculosis.

Since 2008 He is the director of the Topolovska Minimalna Orkestra, an open and all-changing ensemble for amateurs and professionals to perform Terry Riley’s In C.

In 2006 he was artistic director of Pushing the Medium#3 – Making sound visible, international symposium on sound and mixed media art in collaboration with Università degli Studi di Udine, Orchestra Filarmonica di Udine, Binaural Associaçao (PT) and MoKS (EE).

Della Marina’s music is released under the bologna based label I Dischi di angelica, the english Leo Records and the netlabel Ozky e-sound. Part of his graduation thesis, including a interview with Philip Glass has been published by Meltemi, on Parol – quaderni d’arte e di epistemologia.

Since 2011 he is the co-founder along with his partner and artist Alessandra Zucchi of Spazioersetti, a gallery for sound and architecture that permanently hosts their long time project Dreamroom, a sound and light environment. They also curate for Spazioersetti a yearly programme of exhibitions, talks and workshops led by international sound artists, curators, architects and musicians.

[www.antoniodellamarina.com]